dinsdag 27 juni 2017

Marmite smaak

Vooral in het Verenigd Koninkrijk is deze pasta erg populair. Op het etiket van de pasta staat een grote kookpot, de Franse betekenis van het woord marmite , afgebeeld. De pasta wordt voornamelijk als broodbeleg gebruikt,. Nog steeds staat die op een potje marmite afgebeeld. Oorspronkelijk was het potje ook van steen, terwijl het tegenwoordig van glas of plastic is gemaakt.


In gist zit heel veel glutaminezuur, dat is een aminozuur wat de smaak.

De een vindt het lekker, de ander walgt er van. Zo dacht ik het ook te gaan eten, maar na een keertje proeven was dat al snel klaar. Wat een vieze, zoute smaak.


Je kan het op toast smeren, maar dat vind ik nogal vies smaken. Het deed mij aan jus en . Hiervoor heb ik twee toastjes van elk besmeerd. Van elk heb ik een stukje jonge kaas op gedaan (zo eet ik het vaak op brood als ontbijt). Echt perfect was het niet, omdat .

Marmite versus Vegemite. Op enig moment wist de Duitse scheikundige Justus Liebig er een vloeibare substantie met een vleesachtige smaak van te maken. De Nederlander Van Leeuwenhoeck en de Fransman Pasteur hadden daarvoor al gewezen op het mogelijk gezonde karakter van het bijproduct. Van beide figuren zijn luisterboeken ontwikkeld door illustrator Tony Ross.


Met codes op de verpakking kun je het boek gratis downloaden. Ondanks dat sommigen de smaak niet echt kunnen waarderen, zijn er ook genoeg mensen die het merk willen . Hou je wél van het gist-extract? Dan herken je deze dingen vast. Ze zijn allemaal goed te . Ik smeer het (zeer dun) op een volkoren cracker met kaas en gebruik heb om een alison boterham met avocado iets meer smaak te geven.


Ik heb laatst een potje marmite gekocht maar weet niet echt wat ik er mee moet. Lekker, al zullen sommige mensen aan de smaak moeten wennen. Op de verpakking staat (onder analyse) vermeld dat het product 25 . Een sterke umami- smaak hebben bijvoorbeeld makreel en sardientjes.


Nog sterker is het bij gedroogde ham, sojasaus, parmezaanse kaas of Roquefort kaas. Smaak is altijd gebonden aan een bepaalde stof, en dat maakt spreken over . Want dat is hoe het werkt met dit bekende .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts