maandag 25 januari 2016

Gevulde speculaas

Heerlijke gevulde speculaas. Leuk om te maken met de kinderen! Al een heel oud recept ooit uit een blaadje van supermarkt gehaald. Speculaas Maak een kuiltje in de bloem en meng daarin melk, bakpoeder, speculaaskruiden, basterdsuiker en boter met elkaar. Voeg beetje bij beetje de bloem toe en kneed tot een soepel deeg.


Druk het deeg plat, pak in in plasticfolie en laat het deeg opstijven in de koelkast. Bestuif het deeg met bloem en rol uit tot een . Met dit recept geniet je van heerlijk zelfgebakken gevuld speculaas. Bij de geur van verse koffie hoort een koekje of een stukje gebak. Jeroen serveert een gevulde speculoos die iedereen thuis kan bakken. In elk plakje zit een zoete amandelspijs gesandwiched tussen twee lagen ovenverse speculaas.


Speculaas is een sterk gekruide, typisch Oudnederlandse koek, die traditioneel in de wintermaanden (met Sinterklaas) wordt gegeten. Behalve in Nederland is speculaas erg populair in België (vaak onder naam speculoos) en in het Duitse Westfalen en Rijnland. Natuurlijk mag deze heerlijke Hollandse lekkernij niet ontbreken op Sinterklaasavond. Vorig jaar stond deze gevulde speculaas met sinaasappel al op mijn lijstje om te maken. Als je ervoor kiest om . Toen had ik er geen tijd meer voor, dit jaar dus in de herkansing.


Daarom krijgen jullie van mij vandaag het recept, ruim op . Sinterklaas is in het land en dat is voor Ramon reden om iets lekkers te bakken: gevulde speculaas. Het recept van deze gevulde speculaas komt van een echte patissier! Ja echt, en dan zomaar op mijn blog.


Dit moet je maken, zo lekker! Soms heb je van die dingen waarvan het je leuk lijkt om het eens helemaal zelf te maken. Ik ben dol op speculaas en helemaal de gevulde variant. Dat had ik met dit recept. Ik vind het wel belangrijk dat de . Deze heerlijke gevulde speculaas is een prima alternatief voor alle speculaasjes en andere niet vullende taarten uit de winkel.


Taarten en koekjes waarvan je bijna niet meer weet wat er allemaal in zit. Soms durf ik bijna niet meer op het etiket te kijken. Vaak heeft het niets meer met . Veel makkelijker om te maken dan je denkt. Ook (juist!) die amandelspijs.


Video recept voor gevulde speculaas. Zelf gevulde speculaas maken voor Pakjesavond? Gebruikt dit makkelijke video recept van Koopmans! Speculaas eet je natuurlijk rond Sinterklaas, en dan kun je het ook bij de bakker of supermarkt krijgen. Maar eigenlijk lust ik het altijd wel en zelfgemaakt is toch het lekkerst!


Een recept van mijn oma. Uiteraard met amandelspijs en amandelen! Lekker speculaas recept. Gevulde speculaas maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts