donderdag 23 juni 2016

Hooimadam zelf maken

Hoi Lydia, aangemoedigd door allerlei verhalen ging ik op zoek naar een model om zelf een hooimadam te maken en kwam zo dus bij jou uit. Ik had me afgevraagd wat ik zou kunnen gebruiken als vulling en was zelf niet op t idee gekomen om een (oud) dekbed te gebruiken. Die had ik nog liggen en nam . Lila Ledikant: hooimadam patroon-werkbeschrijving. Wonderbag - Vroeger, zonder magnetron gebruikten mensen een zak, hooidoos of oude kranten om bijvoorbeeld stoofschotels te maken of gerechten warm te houden.


Tegenwoordig is het slow-cooking ook weer. Naad- toeslag magneetjes . Heb er nooit aan gedacht dat je zoiets ook gewoon zelf kan maken. Ik gebruikte de laatste tijd mijn bed wel eens. Echt ideaal voor rijstepap, boekweitgrutten e. Die branden zo niet aan en zijn goed gaar.


De hooimadam gebruikt geen hooi als isolatiemateriaal, maar wol. Je kunt er ongetwijfeld zelf een maken , maar ik ben geen prinses met de naaimachine en wilde ook niet te moeilijk doen over een product waar andere (Nederlandse) ondernemers zo hun best voor hebben gedaan. En zo duur zijn ze ook . Vorige week was ik op bezoek bij iemand die me een hooimadam liet zien. Het principe van een hooimadam is geen rocket science.


Kampeerders gebruiken voor dit principe gewoon hun slaapzak. Een hooimadam kopen kost rond de euro, maar ben je goed in DIY en naaien? Ga je voor oldskool of groter? Yoghurt maken in de Hooimadam is een fluitje van een cent. Toch zijn de bonen uit onze moestuin heel veel lekkerder dan ( zelfs ) de biologische bonen.


Het is milieuvriendelijk en erg makkelijk om zelf yoghurt te maken van melk. Ik bestelde een meter, want we hebben een hele grote stoofpan. In plaats van een dekbed. Wat is dat nou een Hooimadam ? Dit staat op de site die ze verkoopt : Wel eens gehoord van de hooikist? Die werd vroeger gebruikt om het eten.


Jullie raden het waarschijnlijk al, ik heb ook een hooimadam. Ik ga nog wel zelf iets hooimadam -achtig maken als ik er eens de tijd voor heb (ik kan nu verder met mijn hooikist, dus dit bengelt achteraan op mijn TO DO-lijst) Heeft er misschien iemand een patroon van een hooimadam ? Zou al héél handig zijn. Een energiezuinige slowcooker is natuurlijk eentje die geen energie verbruikt.


Van oudsher werd de hooikist gebruikt. Zelf een hooikist maken is goedkoop. Ik denk ook wel dat ie zelf te maken is, dus dat ben ik ook nog aan het overwegen, maar daar moet ik dan toch ook weer materiaal voor kopen (wol voor de vulling) en dat is ook niet goedkoop.


Dus ik dub en ik dub ;-). Beantwoorden Verwijderen. Neem deciliter yoghurt en liter melk. Verwarm beide tot °C Goed roeren, deksel op de pan Zet in de Hooimadam. Na ongeveer uur is de yoghurt klaar.


Let op: dit lukt niet met alle soorten yoghurt. Dan kan een hooikist of hooimadam een uitkomst zijn. Het is misschien iets minder effectief dan de echte hooimadam , maar ik ben er nog mee aan het experimenteren.


Ben wel benieuwd naar je verdere experimenten, misschien ook maar zelf proberen te maken. De Hooimadam is een moderne hooikist om eten in te garen, warm te houden, of juist koel te houden. Onderaan deze pagina vindt u een demonstratiefilm, . Daarna begint het product in de hooikist wel warmte te. De eenvoudigste manier om zelf een hooikist te maken , is door een doos te vullen met stro. Zo eenvoudig kan het zijn!


Je kunt zelf een hooimadam maken uit een deken of slaapzak. Maar om de warmte (of kou) . Zelf hou ik mijn dekens liever heel. Zo kan ik ze ook nog voor wat anders gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts