dinsdag 24 april 2018

Bout zit vast

Van de vier bouten gaan er drie zoals het hoort, maar die laatste zit muurvast en als je denkt dat hij toch loskomt breekt de boosdoener gewoon af. Bouten , schroeven en moeren kunnen goed vast zitten. Zeker wanneer deze langere tijd hebben vastgezeten of roest op zich hebben.


Gelukkig zijn er een aantal goede en makkelijke manieren om een bout , schroef of moer makkelijker los te krijgen en zijn er goede tips om te voorkomen dat een bout , . Bij het werken aan vastzittende schroefverbindingen loont geduld. Het lijkt vanzelfsprekend en toch…… Gebruik nooit een te grote hefboom. Zet dus liever geen stukken pijp op het wringijzer om dat te verlengen.


Want dan bestaat het gevaar dat u de schroef te breekt die onder de moer zit. Allereerst probeer je het op de normale wijze met een ringsleutel (geen steeksleutel), of nog beter met een dopsleutel met een binnenzeskant. Het gebruik van kruipolie is altijd aan te bevelen. Als dit niet lukt kun je arm van sleutel vergroten door er een stuk pijp overheen te zetten. Eerst nog eens geprobeerd met verwarmen van T stuk, maar niets van beweging in te krijgen.


Daarna wdbeetje laten inwerken, nog beetje, en met tik van de hamer op de moersleutel gelukt! Biggrin spreuk op wdbus maakt los wat vast zit klopt dus Smile. Dag vrienden, ik wou dus op mijn 636ke valdoppen monteren. Het losdraaien van een vastgeroeste schroef, een bout of een moer kan erg lastig zijn. De snelste en makkelijkste manier voor het losdraaien van vastgeroeste schroeven, moeren of bouten is, om deze te laten schrikken.


Ik ben zelf bang dat de bout niet scherp genoeg is en dat vuil en troep niet weggesneden wordt maar klem komt te zitten tussen de binnen- en buitendraad. Aangezien ijzerroest een groter volume inneemt dan het oorspronkelijke ijzer, blokkeert dit de moer of de bout en de zaak zit muurvast. Allereerst: maak met een staalborstel de moer met de uitstekende schroefdraad of de kop van de bout zo goed mogelijk vrij van roest, tectyl, lak en kitresten.


De zeskant wordt rond gedraaid of de bout breekt af. Dan kost het gegarandeerd meer tijd om de klus te klaren. Neem even de tijd om dit te voorkomen. Vaak is er door warmte van het lassen ook diverse oxidatie en eventueel borgmiddel los gaan zitten waardoor het.


Beste tomosfanaten, Sinds de aanschaf van mijn tomos heb ik last van mijn middenas. Daardoor begint mijn achterband te zwabberen en raakt mijn ketting het frame en trilt ie als een gek. Nu draai ik dit telkens vast maar daar heb ik de lol nu . Ellende als zoiets vast zit. Tijdens het boren wel koelen met vet of olie. In het stappenplan bouten plaatsen kun je lezen wat er stap voor stap moet gebeuren om je materialen stevig vast te maken met een bout.


Waar moet ik op letten bij de. Direct onder die kop zit een vierkant gedeelte, dit zorgt ervoor dat de bout niet mee draait als je de moer aandraait. Steek hiervoor de bout door het gat . Hallo het is weer zover, om nieuwe rubbers te plaatsen moet ik de rechter onderste de draagarm los hebben. De moer gaat los maar de grote bout blijkt moervast te zitten.


Deze zal vast zitten nabij voorste draagarmrubber en mogelijk in het voortrein. Klik ook op meer weergeven) Je kan met een steenbeitel een bout doorslaan. Ik moet een moer losdraaien, maar dat ding zit zo waanzinnig vast dat ik er.


Als het ding niet totaal verroest is kan je eerst eens wat kruipolie proberen, evenuteel later nog een 2e keer wat er op spuiten en nog eens. Daarmee heb ik tot nog toe elke vastzittende bout losgekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts